Svako ko je ikada tražio posao u Srbiji susreo se verovatno sa agencijama za zapošaljavanje. Koja i kakva je njihova uloga logično je pitanje koje se nameće.
Po definiciji agencije bi trebale da izvrše skeniranje znanja, kvalifikacija, iskustva i sposobnosti kandidata i shodno tome da usmere njihovu karijeru ka odredjenim pozicijama. Ali u praksi ćešće je slučaj da agencije preuzimaju na sebe isključivo preliminarnu selekciju koji im zahteva odredjena kompanija za odredjenu poziciju i to na način da se kandidati sami jave na oglas
U Republici Srbiji u skladu sa zakonom Nacionalna Sluzba za zapošljavanje izdala je dozvolu za rad sledećim agencijama, koje možete naci na web stranici agencije.
Letimičnim uvidom u listu ovlašćenih agencija vidimo da imena nekih agencija koje srećemo na internetu ili štampi nisu na ovoj listi, kao i da za neke nikad u životu nismo čuli, ali to je druga priča.
Agencije mozemo podeliti u tri grupe prema onome koje pozicije rade:
1. Agencije koje najčešće rade ulazne pozicije ili pozicije do srednjeg nivoa menadžmenta (Trenkwalder, Manpower, Hill International, Gi Group, Infostud...). Njihove oglase najčešće srećemo i verovatno već imate iskustva sa njima, ako ste tražili posao do sada. U proseku se za otvorene pozicije javlja 200 - 500 kandidata. Morate imati sredjen CV i prateća dokumenta i pre svega upornost.
2. Agencije koje rade vise pozicije (takozvane executive recruitment agencije tipa Pedersen & Partners , Human Capital Solutions, Michael Page) nažalost nema ih previše na našim prostorima. Za više pozicije kompanije traže kandidate odredjenog profila znanja, veština i nivoa iskustva koji mogu da im unaprede poslovanje. Agencije ovog tipa rade pravi headhunting. Njihova primarna uloga je da putem aktivne pretrage pronadju kandidate koji zadovoljavaju postavljene norme i pokušaju da ga zainteresuju za traženu poziciju.
Način na koji oni dolaze do potencijalnih kandidata obično je internet pretragama na poslovnim socijalnim mrežama tipa Linkedin, Xing i sličnih. Naravno postoji i mogućnost i direktnog registrovanja u njihovim bazama. S toga napravite svoj profil na poslovnim mrežama i budite aktivni !
3. Agencije koje rade pozicije u inostranstvu (sto je tek posebna priča i treba biti posebno obazriv). Zadnje vreme postoji dosta agencija koja se navodno bave ovom vrstom posla, ali iskustava ima raznih. Najčešće traže medicinske radnike u zapadnoj Evropi ili rad na brodovima, ali vrlo često traže i naknade za svoje usluge.
Ono sto je bitno znati je da agencija za svoje usluge od kandidata ne naplaćuje nikakvu naknadu. U koliko Vam neko traži novac budite jako obazrivi pogotovo za poslove u inostranstvu, jer ne jednom se desilo da pojedinci od toga prave prevare.
Agencije zaradjuju pružajući usluge kompanijama, jer potražuju kandidate u njihovo ime. Zarada agencija je provizija u odredjenom procenatu od godišnje plate koja se ugovori sa kandidatom koji se na kraju odabere. U koliko ostvarite dobar odnos sa osobom koja je zadužena za regrutaciju kandidata moguće je dobiti informaciju koji je maksimalan iznos plate ili budzet koji je poslodavac postavio kao limit. S toga pokušajte da napravite odnos sa agentom i da dobijete sve informacije, jer i njima je interes da Vas odaberu za traženu poziciju.
Postoje sajtovi za regionalne berze rada jedan od najboljih sajtova za Bliski istok je Bayt ili Jobbörse za nemačko govorno područje. Ako ste zainteresovani možete pronaći oglase po svojoj meri.
Kada pošaljete svoju poslovnu biografiju na oglas, agencija vrši primarnu selekciju na bazi iskustva, kvalifikacija ili ključnih reči. Koliko su za to stručni ne bih komentarisao.
U koliko tragate za poslom ili želite da promenite posao i kompaniju kao deo vaših regularnih akivnosti obavezno napravite profil na Linkedin-u i pratite oglase na socijalnim mrežama ili na maticnim sajtovima kompanija za koje ste zainteresovani. Danas je moguće pratiti i oglase putem aplikacija na telefonu, zato uključite se!
Uzmite stvar u svoje ruke , napravite dobro napisan CV, ponavljam dobro napisan što znaci, jasan, precizan i pregledan. Postavite se u poziciju da Vi morate da pregledate 200 do 500 CV-ja. Romani ne dolaze u obzir, verujte nekad je manje u stvari više, jer niko ne želi da čita tomove na 1000 strana.
Napraviti CV danas je znatno olakšano. Postoje specijalizovani sajtovi koji Vam mogu ponudi standardnu formu ili lica koja to mogu da urade za Vas, pa čak i u Word-u postoji template za CV. Izbarete template koji Vama najvise odgovara.
CV mora da bude kratak, jasan, precizan i obavezno u PDF-u.
Mali savet proverite profile na sličnim pozicijama i kako su oni kreirali svoj CV. Opet kažem postovite se u poziciju nekoga ko treba da procita 200 do 500 CV aplikacija i da izabere najkvalitetnije.
Propratno pismo obavezno poslati uz CV. Svrha propratnog pisma je da malo detaljnije objasnite koje veštine ili znanja posedujete vezano baš za tu poziciju i da ste Vi prava osoba za taj posao.
U svakom oglasu već je navedeno koje ključne veštinje i znanja neophodne za poziciju. U pismu navesti kako ste te veštine stekli ili ste ih u praksi primenjivali. Ovo je momenat da sebe hvalite, ali argumnetovano i sa ciljem da istaknete Vaša sposobnosti. Ali to isto ne znači da treba da pišete roman, jedan strana je više nego dovoljna. Imajte u vidu da na razgovoru na posao mogu testirati znanja i veštine koje ste naveli. Zato budite iskreni i spremni i za testiranja.
Preporuka, u koliko je moguće nabavite preporuku od predhodnog poslodavca ili barem u CV-ju navedite da možete da obezbedite relevantne osobe kao referencu. Razmislite dobro koga staviti kao referencu i obavezno predhodno proverite da li je osoba saglasna s time. Imajte u vidu strane kompanije jako polažu na preporuke.
Opet napominjem sva dokumenta za slanje transformisati i slati isključivo u PDF formatu!
I to iz više razloga, pravi je što PDF dokumnet uvek isto izgleda na svakom računaru onako kako sta ga Vi vizuelno kreirali na svom. U Word-u može da nastanu promene ako osoba nema baš taj font ili setup.
Drugo što takođe nije zanemarljivo sa stanovišta privatnost i bezbednosti podataka je mnogo bezbednije. Sigurno ne biste želeli da Vaša fotografija završi ko zna gde.
Kada sve to završite napravili ste svoju osnovu verziju. Osnovnu verziju obavezno za svaku poziciju na koju aplicirate prilagodite specificnim zahtevima. Posvetite malo vremena, isplatice Vam se. Dajte svojim bližnjima ili kolegama da pogledaju u da Vam daju savet ili ocenu kako ste to napravili.
U koliko prođete primarnu selekciju pozvaće Vas na inicijalni razgovor. Prvi razgovor obavlja neko iz agencije u cilju da proveri navode iz vašeg CV-ja. Agencija mora da Vas proveri pre nego prosledi listu potencijalnih kandidata poslodavcu koji ispunjavaju zahteve tražene pozicije.
Drugi krug je razgovora je direktno sa poslodavcem na kome može biti prisutna osobe iz agencije, ali i ne mora. Na razgovoru morate da ubedite poslodavca da ste baš Vi osoba koja njima treba. S toga detaljno se pripremite za ragovor. Agencija treba da Vam pomogne u tome, tražite dodatne infomacije vezano za poziciju, kompaniju, uslove, probni rad i sve druge detalje nemate razloga da se pribojavate. Nikad niko nije dobio posao bez ragovara zato hteli ne hteli spremite se, vežbajte, jer na tom razgovoru se dobija ili gubi posao.
Može biti više krugova intervjua to zavisi od pozicije, broja kandidata i kvaliteta kandidata....nemoj te se iznenaditi ako taj proces potraje , čak i mesecima u nekim slučajevima.
Agencija je duzna da Vas izvesti o vašoj aplikaciji, zato nemojte da ste stidljivi, proverite da li ste prošli ili ne ili u kojoj je fazi vaša aplikacija.
Moj najvažniji savet je naoružajte se strpljenjem i upornošću.

Нема коментара:
Постави коментар